El Parlament de Catalunya posa setge a les falses cooperatives

En el marc de la Llei de Mesures, el Parlament ha aprovat una modificació de la Llei de Cooperatives que dificultarà que grans empreses subcontractin el gruix de la seva producció a falses cooperatives.

La plataforma osonenca Càrnies en lluita I el sindicat COS van començar a posar el focus en aquesta problemàtica el passat estiu, i van rebre el suport de la CUP. Les mobilitzacions primer van ser en l'empresa Esfosa i posteriorment a Le Porc Gourmet.

En el sector carni, les falses cooperatives són un subterfugi utilitzat per abaratir costos i precaritzar la feina dels treballadors d'escorxador. Les grans empreses obliguen els operaris a treballar en règim d'autònoms i constituir-se en cooperativa, estalviant així en salaris, prestacions socials i material de treball.

La modificació de la llei obliga a que les condicions laborals d'aquests cooperativistes (jornada, retribucions i cotitzacions a la seguretat social), siguin, com a mínim, equivalents a les que estiguin recollides als convenis col·lectius de treball que s'estiguin aplicant als treballadors per compte aliena del sector.

L'esmena ha rebut els vots favorables de la CUP, JxS, PSC i CSQP.